De Saeftinghe is een oud politievaartuig wat zijn oorsprong heeft in Vlaardingen en een rijke geschiedenis kent. De bouw van dit schip is bepaald door de Rijksveldwacht der Nederlansche staat die stelde dat het schip zowel op de kustwateren als in de Biesbosch goed moest kunnen functioneren in verband met de grote hoeveelheden smokkelaars die gebruik maakte van de Biesbosch.

De opdracht word gegund aan werf de Nieuwe Maas in Vlaardingen waar In 1937 gestart word met de bouw van de Saeftinghe. De Saeftinghe word vanaf de bouw uitgerust met een Kromhout motor van het type 4H4 die 200PK levert aan de schroefas. Naast de originele luchtflessen om te starten verwijzen de luchtdruk meters vandaag de dag nog naar de Kromhout tijd.

Kromhout 4H4 motor

De meeste bronnen vermelden dat de Saeftinghe in 1938 In gebruik genomen werd als politie Inspecteur vaartuig van de Nederlandse Rijkspolitie Vlaardingen. Opvallend hierbij is dat de leveringspapieren uit het Kromhout archief van Han Mannaert (http://www.kromhoutarchief.nl/) laten zien dat de Kromhout motor 28 februari 1939 pas is geleverd bij Werf de Nieuwe Maas. Wij als stichting ter behoud van Ms. Saeftinghe houden 1938 aan voor het gemak

Originele Kromhout levering papieren

De Saeftinge krijgt vanaf de werf niet de naam “RP10” mee, maar RPX het romeinse cijfer 10. Heel lang heeft de Saeftinghe de naam RPX niet gedragen, want op 14 mei 1940 word na de capitulatie van Nederland in de tweede wereld oorlog de RPX in beslag genomen door de Duitse bezetters. In September 1940 word de RPX omgebouwd tot Hospitaalschip, waarna het op 7 oktober 1940 onder de Nederlandse zee reddingsdienst werd ingezet onder de naam ZRD50.

Saeftinghe vers van de werf als RP X

Saeftinghe als Z.R.D. 50

Wanneer de oorlog in Nederland ten einde is word de ZRD50 weer teruggegeven aan de Rijkspolitie in Vlaardingen en word de naam RP10 gehanteerd.

Saeftinghe als RP10

Op 8 Juli 1958 wordt de Kromhout motor vervangen voor de huidige modernere Bolnes 5L motor. deze is in 2004 nog deels gereviseerd en doet tot de dag van vandaag nog dienst in de Saeftinghe.

De huidige Bolnes 5L motor

Vanaf 1960 is de RP10 gestationeerd in en operationeel vanuit Terneuzen om in 1969 voor 25.000 gulden verkocht te worden aan Rijkswaterstaat directie Zeeland. Na de verkoop word de RP10 omgedoopt tot de Saaftinge naar het verdronken land van Saeftinghe al word het eerst wel iets anders geschreven. De Saaftinge word voorzien van onder andere een brandspuit, een likje verf en de stuurhut word aangepast. Onder Rijkswaterstaat werd de Saeftinghe onder andere gebruikt als drijvende marifoonpost “Hansweert” veel oud schippers uit die tijd Kennen de Saeftinghe daar van en wordt de Saeftinghe sporadisch nog wel eens “aangesproken” als Hansweert.

Saeftinghe als “Saaftinge” tijdens rijkswaterstaat

In 1978 word de saeftinghe verkocht aan een particulier en is sinds dien geen beroeps vaartuig meer. Op woensdag 30 september 2017 is de Stichting ter behoud van Ms. Saeftinghe met als doel het bijdragen aan het behoud en onderhoud van het historisch varend vaartuig: Ms Saeftinghe, welk vaartuig in 1938 te Vlaardingen werd gebouwd als ‘RP10’, om er voor te zorgen dat er nog lang met dit schip gevaren mag en kan worden om zo veel mogelijk mensen te laten genieten van dit prachtige schip.

Saeftinghe in de huidige staat

Wilt u mee varen van of naar 1 van de geweldige maritieme festivals die de Saeftinghe bezoekt, of wilt u een privé vaart met maximaal 12 personen? vul dan snel onderstaand formulier in met de vaart van uw keuze!